شتاب دهنده ها
دومین عنصر اصلی مدل APO عنصر شتاب دهنده هاست Ú©Ù‡ Ú©Ù…Ú© کننده به سرعت بخشیدن Ùˆ ØØ±Ú©Øª دادن پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان به شمار میآید. شتاب دهنده ها تمرکز در چهار بخش را ضروری میدانند. این بخشها به Ø´Ø±Ø Ø²ÛŒØ± Ù…ÛŒ باشند:
1- رهبری (مدیریت سازمان)
این شتاب دهنده اهمیت ØÙ…ایت مدیریت ارشد از اجرای پروژه مدیریت دانش Ùˆ اعتقاد ایشان به این موضوع را نشان میدهد. ØÙˆØ²Ù‡ ستادی وزارت نیرو در راستای اجرای مصوبات ستاد ÙØ±Ù…اندهی اقتصاد مقاومتی Ùˆ اجرای برنامههای ملی ارتقای بهره وری Ùˆ در جهت استمرار اجرای سیاستهای ابلاغ شده در زمینه استقرار مدیریت دانش در صنعت آب Ùˆ برق به شماره ٥٤٠/١٢٩٢٦/٩٤ به تاریخ Ù¦/Ù¢/ ١٣٩٤برنامههای راهبردی Ùˆ مصوبه شورای راهبری توسعه مدیریت، استقرار مدیریت دانش را در دستور کار قرار داده Ùˆ با تاکید معاون Ù…ØØªØ±Ù… ØÙ‚وقی، پشتیبانی Ùˆ مجلس Ùˆ تایید کمیسیون راهبری، استقرار آن در ستاد نیز در دستور کار قرار Ú¯Ø±ÙØª.
Ù¢- Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ (پرسنل سازمان)
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ سازمان نیاز دارند تا در موضوع مدیریت دانش آگاهی Ùˆ آموزش لازم را بدست بیاورند Ùˆ سیستمهای انگیزشی طراØÛŒ شده در این ØÙˆØ²Ù‡ برای شرکت ÙØ¹Ø§Ù„ ایشان در انتقال Ùˆ اشتراک دانش آماده شده باشد. در Ø·ÛŒ انجام این پروژه برای تقویت این عنصر از طریق موارد زیر اقدام شده است:
Ù¡- برگزاری کارگاه آموزشی در این خصوص کارگاه آموزشی مجازی برای کارکنان با همکاری شرکت بازار بورس برگزار گردید. همچنین کارگاه آشنایی با سازمانهای برتر جهانی در ØÙˆØ²Ù‡ مدیریت دانش با تمرکز بر سازمان های تØÙ‚یقاتی با ارایه آقای نااوکی اوگیوارا ( مشاور ارشد جهانی مدیریت دانش از طر٠سازمان ( Asian Productivity Organization(APO) نیز برگزار گردید.
2- تدوین پیشنویس آییننامه ساختار انگیزشی دانشکاران
3- بهبود سامانه نظام پیشنهادها
4- تدوین پیش نویس ساختار و اجرای ابزارها و تکنیکهای اشتراک دانش بین دانشکاران سازمان
5- تشکیل تیم مدیریت دانشی
براساس مصوبه کمیسیون راهبری توسعه مدیریت ØÙˆØ²Ù‡ ستادی مقرر گردیده بود جهت استقرار مدیریت دانش از هر معاونت یک ÙˆØ§ØØ¯ بهعنوان نمونه انتخاب Ùˆ در ادامه سایر ÙˆØ§ØØ¯Ù‡Ø§ نیز به آن اضاÙÙ‡ گردند؛ Ø¯ÙØªØ± برنامهریزی کلان برق Ùˆ انرژی، Ø¯ÙØªØ± برنامهریزی کلان آب Ùˆ Ø¢Ø¨ÙØ§ØŒ بازرسی، Ø¯ÙØªØ± Ùناوری اطلاعات، Ø¯ÙØªØ± توسعه مدیریت Ùˆ تØÙˆÙ„ اداری Ùˆ اداره Ú©Ù„ امور اداری Ùˆ پشتیبانی به عنوان Ø¯ÙØ§ØªØ± منتخب تعیین گردیدند.
3- ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ سازمانی
نظام نامه، ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ØŒ ساختار Ùˆ دستورالعمل های مدیریت دانش با ورود به عصر دانایی تکامل ابعاد سازمانی روندی جدید به خود Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است. موÙقیت مدیریت دانش در یک سازمان به پیش نیازهای ساختاری، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒØŒ تکنولوژیکی Ùˆ انسانی ویژه ای نیاز دارد. ساختار سازمانی از یک طر٠مخلوق ÙØ¹Ø§Ù„یتهای خود دانشکاران Ùˆ از طر٠دیگر بستر ÙØ¹Ø§Ù„یت های آنان را تشکیل Ù…ÛŒ دهد Ùˆ در صورت ÙØ±Ø§Ù‡Ù… نبودن این بستر نتایج مورد نظر از بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ØØ§ØµÙ„ نخواهد شد. برای تØÙ‚Ù‚ این امر سازمانی Ú©Ù‡ قصد پیاده سازی مدیریت دانش را دارد باید ساختاری مشخص بر اساس الگویی مناسب Ùˆ با درنظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† شرایط ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ سازمان خود بنا نماید. آیین نامه ها Ùˆ دستورالعملها Ùˆ ÙØ±Ù…های لازم بسترسازی اولیه برای پیاده سازی یک سیستم یکپارچه Ùˆ هماهنگ را ایجاد میکنند. نظامنامه مدیریت دانش ØÙˆØ²Ù‡ ستادی در ÙØ§Ø² اول استقرار سیستم مدیریت دانش با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مطالعات Ùˆ بررسیهای انجام شده در منابع مختل٠تدوین گردیده است Ùˆ در تیم مدیریت دانش جهت نهایی شدن بررسی خواهد شد. پس از تایید نهایی نظامنامه، سایر مستندات نیز نهایی خواهند شد.
4- تکنولوژی یا Ùناوری اطلاعات
مطابق الگوی APO با استقرار سیستم Ùناوری اطلاعات ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ مدیریت دانش تسریع شده، سهولت Ùˆ سرعت دسترسی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ به دانشها بالا Ù…ÛŒ رود Ùˆ دانش سازمان Ù…ØÙوظ میماند. ØÙˆØ²Ù‡ ستادی نیرو با تخصیص بخشی در اینترانت Ùˆ اینترنت به مدیریت دانش، سیستم کتابخانهی دیجیتال، اینترانت، پست الکترونیک Ùˆ اتوماسیون اداری سیستم نظام پیشنهادها Ùˆ... در بخش Ùناوری اطلاعات در جایگاه نسبتا مناسبی قرار دارد Ùˆ توسعه نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø± مدیریت دانش نیز در برنامه های آتی وزارات نیرو Ù…ÛŒ باشد.